Poradenství a informační servis



Popis služby:

Poradenství a informační servis

Nevíte si rady s výběrem správných letních/zimních pneumatik na Váš vůz?
Nevadí! Rádi Vám se správným výběrem poradíme! Stačí nás telefonicky kontaktovat nebo napsat email (pneuservisjirny@seznam.cz).
Stejně tak Vám poradíme se správným výběrem šroubů i pojistných, správně zvolené velkosti disků, a vším týkající se pneu.



Znáte..?

I. Správné značení pneumatik



Index rychlosti pneumatik



II. Parametry disků




Šířka disku

Šířka disku je uvedena v palcích. 1 palec = 2,54cm.
Disky jsou dodávány například v těchto šířkách: 5,5x14; 6x14; 7x15, atd.

Průměr disku

Šířka disku je uvedena v palcích. 1 palec = 2,54cm.
Průměr musí být shodný s průměrem pneumatiky. Doporučujeme používat hodnoty předepsané v technickém průkazu vozidla.
Disky jsou dodávány např. v těchto průměrech: 5,5x14; 6x14; 7x15 atd.

ET disku

ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků).
ET se může lišit od hodnot v technickém průkazu, ale jen v jisté toleranci, pro každé vozidlo je to různé. Existují ovšem automobily, kde není možná odchylka žádná. Kola s jinou hodnotou ET než je uváděno v technickém průkazu, je možno zapsat do TP za pomocí Typového listu.

Rozteč děr disku

Počet děr x průměr roztečné kružnice v mm. Každý disk má několik upevňovacích otvorů, kterými je disk upevněn k náboji auta. K dotažení disku používáme šrouby nebo matice (podle značky automobilu). Upevňovacích otvorů na disku je 3, 4, 5 nebo 6 (podle značky). Rozteč se uvádí v milimetrech.
Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla.

Středový otvor disku

Udává se v milimetrech a každý výrobce používá jinou velikost. V případě různého průměru na automobilu a disku se používají středící kroužky. Bez nich by kolo nebylo správně vycentrováno a při jízdě by docházelo k vibracím. Někdy mají alu kola středový otvor shodný s automobilem, kroužky tudíž nejsou zapotřebí.
Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla.


III. Kdy pneumatiky přezout

Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7° Celsia je ten správný čas na obout letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají,zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.


IV. Doporučené huštění pneumatik

Aby pneumatiky na vozidle správně fungovaly a dlouho vydržely je nutné dodržovat správné huštění na předepsaný tlak. Pneumatiky na stejné nápravě musí mít vždy stejný tlak. Tlak měříte vždy za studena, nejlépe před jízdou, kdy pneumatiky ještě nejsou zahřáté. Úbytek tlaku je pro vaše obutí škodlivější než přehuštění. Při ztrátě tlaku o 10 % již dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneu až o 10%. Tlak nižší o 30% může způsobit snížení životnosti pneumatiky až o polovinu!


V. Jak správně uskladnit pneumatiky

Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:

1) Skladovat se vyplatí pneumatiky se vzorkem hlubokým 3-4 mm. Menší vzorek se pro zimní provoz nehodí, pneu ztrácejí své jízdní vlastnosti.
2) Pneu skladujeme suché, v chladné a temné místnosti. Sluneční záření, vlhko, vysoké teploty čí působení chemikálií pneumatikám vadí.
3) Nejlépe je skladovat pneu na ráfcích nahuštěné na normální tlak 4 ks do stohu na sebe. Skladujete-li pneumatiky bez ráfků uložte je vedle sebe nastojato.
4) Na pneumatikách označte jejich předešlé umístění na vozidle (PP,PZ,LZ,LP).


VI. Hloubka dezénu pneumatiky

Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu.

Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka 4 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách se vzorkem vyšším.


VII. Systém nouzového dojetí

Přední výrobci pneumatik vybavují některé modely systémem pro nouzové dojetí. Jedná se o naprosto nový způsob stavby pneumatiky, který Vám zajistí mobilitu i v případě defektu pneumatiky během jízdy. Tajemství systému spočívá v tom, že pneumatiky vyrobené s využitím této nové technologie mají zesílenou bočnici, která udrží auto i v případě, že dojde ke ztrátě tlaku v pneumatice následkem defektu. Je tak zajištěno, že zploštělá pneumatika není drcena mezi ráfkem kola a vozovkou.

Výhody systémů pro nouzové dojetí: Odpadá nutnost vozit s sebou rezervní kolo a měnit je při defektu Při defektu se jízdní vlastnosti dramaticky nezmění, můžete pokračovat v jízdě rychlostí až 80 km/h do pneuservisu. Pneumatika se může používat na běžný ráfek

Nevýhody systémů pro nouzové dojetí: Je možné je použít pouze v případě, že je současně namontován systém výstrahy při poklesu tlaku. Některé nové vozy již mají tyto systémy zabudované (Renault Laguna, Megane, Škoda Octavia II, VW Golf V, Audi A8,A6, BMW…)


VIII. Možné závady na pneumatikách

Uvádíme možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku.

1) Ojeté kraje běhounu – příliš nízký tlak
2) Ojetý střed běhounu – příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získá balónovitý tvar
3) Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie
4) Opotřebovaná různá místa – pneu je "zubatá", "oskákaná", signalizuje závadu tlumičů
5) Opotřebované jedno místo – při přebrždění, smyku
6) Podélné drážky a rýhy – hlavně v zimě, při prokluzování, hrabání, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí


© 2010 | Design and web by Stan